Chcesz zamówić w drukarni materiały marketingowe do swojej firmy? Zanim jednak zdecydujesz się na złożenie zlecenia, podpowiemy, jaka metoda druku sprawdza się przy dużych nakładach, kiedy opłacalny jest sitodruk i druk cyfrowy, jakie zalety mają poszczególne technologie wykorzystywane w drukarniach.
Sitodruk – co to jest?
Technika, jaką jest sitodruk, wykorzystywana jest w zdobieniu gadżetów reklamowych od dawna. Za jej pomocą można zadrukowywać tkaniny różnego typu: bawełnę, poliester, nylon. Nadruk jest powtarzalny, dlatego cała seria odzieży czy innych produktów z logo będzie wyglądać identycznie. Metoda zadrukowywania polega na przeciskaniu farby przez specjalne, wcześniej przygotowane sita. Farba wnika we włókna materiału, a następnie jest utrwalana termicznie. Sitodruk wymaga, by każdy kolor nakładać na tkaninę osobno, ale prowadzi to do uzyskania wielobarwnego nadruku, ciekawych połączeń kolorów i efektownych przejść tonalnych.
Druk cyfrowy – co to jest?
Druk cyfrowy jest dosyć nową techniką zdobienia produktów promocyjnych. Drukarz obsługuje urządzenie, które przypomina klasyczną drukarkę atramentową oraz oprogramowanie komputerowe. Nadruk cyfrowy jest bardzo dokładny, z głębokimi kolorami, szczegółami, doskonale odwzorowuje fotografie.
Druk odzieży metodą DTG (direct to garment) oznacza druk bezpośrednio na materiał. Doskonały obraz z ekranu komputera przenoszony jest na tkaninę. W ten sposób drukuje się między innymi T-shirty, koszulki polo, bluzy czy torby.
Druk cyfrowy dobrze się sprawdza przy drukowaniu pojedynczych egzemplarzy, ponieważ specjalista nie musi przygotowywać matryc. Cena każdego egzemplarza jest stała. Można wykonać wydruk próbny. Umożliwia to niedrogie wydrukowanie 1 sztuki określonego produktu. Na cenę druku nie ma wpływu ilość kolorów używana na grafice.
W jakich sytuacjach powinno wybrać się druk cyfrowy?
Nadruk cyfrowy zwykle nakłada się na biały materiał. Jeśli więc wzór ma dużo kolorów ciemnych, a biel jest tylko w nielicznych miejscach, zadrukować trzeba całość kolorem, a biel pozostaje po prostu materiałem niezadrukowanym. Dlatego w przypadku dużych, kolorowych wzorów na całym materiale, lepiej wybrać inną technologię. Warto jednak postawić na druk cyfrowy, kiedy chcemy wydrukować zdjęcie, bardzo szczegółowy wzór z przejściami tonalnymi i skomplikowaną grafikę z dużą ilością szczegółów.
To także najlepsza opcja, kiedy wydruków nie ma dużo. 1 sztuka, 5 sztuk, 10 opłaca się produkować w druku cyfrowym. Kiedy zamówienie obejmuje kilkadziesiąt, kilkaset czy kilka tysięcy takich samych egzemplarzy, lepiej zdecydować się na sitodruk.
Gdzie najlepiej sprawdza się sitodruk?
Sitodruk gwarantuje doskonałe krycie, odwzorowanie skomplikowanych wzorów, wysoką rozdzielczość, a nawet efekt trójwymiaru. Wymaga jednak przygotowania matrycy, co jest również procesem kosztownym i ręcznej obsługi maszyny do sitodruku (tzw. karuzela do sitodruku). Nie jest to korzystna opcja dla małych nakładów, ale znakomicie sprawdza się przy drukowaniu wielu sztuk. Wtedy wystarczy raz przygotować wzór i uruchomić urządzenie. Cena wykonania nadruków zależy od liczby kolorów na grafikach (każdy kolor nakładany jest oddzielnie), typu i rodzaju materiału, rozmiaru nadruku i oczywiście nakładu. Dlatego, przed złożeniem zamówienia na znakowanie przy pomocy sita, warto poprosić o wycenę zlecenia w tej technologii i porównać ją z ceną druku cyfrowego.
Warto zawsze pamiętać o tym, że nadruk sitem jest wytrzymały, odporny na różne warunki atmosferyczne, na ekspozycję na słońce oraz uszkodzenia mechaniczne. Znakowaną odzież można wielokrotnie prać bez obaw o to, że farba popęka, odpadnie.
Sitodruk a druk cyfrowy — porównanie właściwości
Czas na porównanie obu rozwiązań stosowanych w drukarniach i podjęcie decyzji, czy lepszy będzie sitodruk, czy druk cyfrowy.
- Jeśli Twój nakład jest mały, obejmuje kilka sztuk, wybierz druk cyfrowy. Jeśli chcesz w krótkim czasie otrzymać dużą liczbę produktów z nadrukiem, wybierz sito.
- Sitodruk jest tańszy, jeśli masz powyżej 100 sztuk do zadrukowania. Jednorazowe przygotowanie matrycy sprawia, że ma wysoką wydajność. Możesz zlecić kilka tysięcy koszulek z nadrukiem a za jakiś czas powtórzyć zamówienie. Przy niektórych projektach drukarnia może skorzystać z tej samej matrycy i nie obciąży Cię kosztami przygotowania jej ponownie.
- Jeśli na nadruku ma być zdjęcie, skomplikowana grafika, logo z drobnymi szczegółami, wybierz druk cyfrowy lub druk DTG, jeśli chodzi o tekstylia. To także dobry wybór, kiedy każda kolejna sztuka ma być inna od poprzedniej. Np. jeśli każde ubranie ma mieć trochę inny nadruk.
- Jeśli drukujesz odzież roboczą, która ma być wielokrotnie prana i użytkowana w różnych warunkach, druk cyfrowy jest mniej trwały w porównaniu z sitodrukiem.
Jeżeli nadal nie wiemy jaka technologia będzie dla nas odpowiednia, warto skorzystać z profesjonalnego doradztwa. Drukarnia reklamowa Kontur Druk, specjalizująca się w druku cyfrowym i sitodruku zapewnia taką pomoc. To tutaj możemy skorzystać z podpowiedzi doświadczonych pracowników, którzy zaproponują najlepszą technikę druku. Dobiorą ją ze względu na rodzaj znakowania i nakład. W Kontur Druk możemy także liczyć na szybki czas realizacji projektu i wysoką trwałość gotowych produktów.

Znaki firmowe a rozpoznawalność marki
Koszulka polo, czapeczka czy bluza z nadrukiem nie kosztują wiele. Czasami jest to kwestia kilkunastu złotych od sztuki, w zależności od jakości ubrania, typu nadruku oraz wielkości nakładu. Dlatego też ubrania firmowe uznawane są za reklamę skuteczną, a przy tym niezwykle tanią, nawet w dobie mediów cyfrowych i możliwości posiadania własnych stron internetowych. Koszulka z logo zapada w pamięć, a gdy jest noszona przez pracowników i klientów, widziana jest codziennie przez dziesiątki osób z zewnątrz. Koszulka wykonana z trwałych materiałów służyć może nawet przez kilka lat, a profesjonalnie wykonany nadruk będzie przez ten czas doskonale widoczny.
Robocze ubrania a obsługa klienta
Jeśli w Twojej firmie panuje duży ruch, a pracownicy krążą między klientami, powinni się wyróżniać strojem. Wyposażenie pracowników w firmową odzież jest niezwykle ważne np. w sklepach wielkopowierzchniowych, przychodniach zdrowia, na targach i konferencjach. Ubrania robocze z nadrukiem w postaci wyraźnego logo odróżni obsługę firmy od osób postronnych i zmotywuje potencjalnych klientów do zapytania o ofertę lub wskaże im, kto skutecznie pomoże w znalezieniu odpowiedniego produktu na półce. Jednakowe stroje dla wszystkich to także mniejszy kłopot z określeniem firmowego dress codu.